Náklady na výstavbu 7,5 kilometra dlhej časti diaľnice v plnom profile predstavujú 96 miliónov eur, ktoré poskytla Európska investičná banka a štátny rozpočet.
Na slávnostnom otvorení sa zúčastnili predseda Národnej rady SR Pavol Paška, predseda vlády SR Robert Fico, minister dopravy Ľubomír Vážny a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.
\"Každý jeden kilometer diaľničnej siete alebo rýchlostných komunikácií, ktorý pribudne, nás musí potešiť. Kto cestuje týmto regiónom, vie, že dôjde k významnému odľahčeniu a predovšetkým aj k podstatnému zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky v tejto časti Slovenskej republiky, \" uviedol v príhovore Fico. Z policajných štatistík vyplýva, že len za roky 2004 – 2009 sa na ceste 1. triedy v oblasti Župčianskeho kopca stalo 218 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo deväť ľudí.
Ako uviedol Choma, zmluva o výstavbe tohto úseku bola podpísaná v roku 2005, až do roku 2006 však práce neprebiehali. Dielo je podľa neho dokončené až na jednu časť v oblasti križovatky na Vydumanci pri vstupe do Prešova, pretože sa nepodarilo dohodnúť na vysporiadaní pozemkov s ich majiteľom.
\"Vyriešili sme to tak, že, bohužiaľ, sme museli vstup do Prešova urobiť ako dvojsmerný, čiže nie je plne komfortne štvorprofilový. Z tohto pohľadu je to úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku, ale zároveň sa mohli napojiť na mestskú komunikáciu, ktorá už existuje, \" konštatoval Choma. Okrem toho tu museli osadiť v smere z mesta na diaľnicu semafor, podľa neho to však museli urobiť, aby mohli úsek sprevádzkovať, pretože do dnešného dňa nie je vysporiadaný pozemok, ktorý potrebujú na dokončenie stavby.
\"Môžeme ísť len zákonným spôsobom, to znamená, rokujeme, pripravujeme ďalšie vyvlastňovacie konanie, pokiaľ prebehne, môže to trvať tri - štyri mesiace. Od ukončenia vysporiadania potrebujeme ešte tri mesiace na to, aby sme vedeli stavbu dokončiť, \" dodal Choma.
Hlavným zhotoviteľom diela sú Inžinierske stavby Košice, a. s. Na spomínanom úseku je deväť premostení, dominantou je 494 metrov dlhý mostný objekt pri Župčanoch. Mimoúrovňová križovatka na západnom okraji Prešova je podľa Chomu technologickým unikátom v strednej Európe.
\"Unikátna je tým, že predpínacie laná, ktoré sú obyčajne umiestnené v trupe mosta tak, že ich nevidno, sú v tomto prípade pod mostom. Je to naozaj zvláštnosť, \" vysvetlil Choma.
Pripomenul, že nový úsek diaľnice budú môcť vodiči využívať už dnes od 18. hodiny, musia však mať diaľničnú známku.